Wimpel geschiedenis

Voortbouwend op een initiatief van de heer en mevrouw Liezenga, bestuursleden van de LWS, werd rond 1987 de werkgroep ‘Vrienden van De Marrekrite’ opgericht. In dit samenwerkingsverband van diverse watersportverenigingen is de wimpelactie opgezet en uitgebouwd.

Watersporters laten door het kopen van de wimpel (elk jaar herkenbaar aan een andere kleur) zien dat zij Marrekrite steunen en dankbaar zijn voor het werk dat wij doen.
Het kopen van de Marrekrite-wimpel is geheel vrijwillig.

Tijd om iets terug te doen
‘De vrienden’ zijn begonnen met de verkoop van wimpels als dank voor het werk dat Marrekrite voor de watersport deed. Ook in eerdere jaren zijn er overigens al acties geweest vanuit de watersport waarmee Marrekrite werd gesteund. Al in 1973 schonken bestuursleden van de Jouster Watersport (JWS) aan gedeputeerde Renkema de opbrengst (1500 gulden) van een stickeractie. De Friese watersportverenigingen hebben vanouds een sterke verbintenis met Marrekrite. Hier zijn we dankbaar voor en trots op.

Een begrip
Inmiddels is de Marrekrite-wimpel een begrip geworden. De wimpel is zelfs bekender dan Marrekrite zelf. Vele watersporters willen zonder wimpel het water niet eens op. Niet voor niets verkopen we daarom, nog voordat het nieuwe seizoen weer begint, tijdens BootHolland in februari, vaak al meer dan 1000 wimpels.

Wie vaart, doet mee
Veel mensen hebben vanouds het gevoel dat het seizoen weer een beetje begonnen is als ze de nieuwe wimpel hebben. Over de vraag of je een wimpel moet hebben of niet, bestaat ondanks het vrijwillige karakter, en zeker onder Friezen, weinig discussie. ‘Wie vaart, doet mee’, dat is wel een beetje de sfeer. Voor dit enorme draagvlak zijn we heel dankbaar.

Enorme vlucht
Als er al discussie is over de wimpel, dan gaat het over de kleur. Daar heeft bijna iedereen elk jaar weer iets over te zeggen. Dat hoort bij de traditie. Als Marrekrite zijn we heel trots op ‘onze wimpel’, het mooie initiatief van onze ‘vrienden’, dat een enorme vlucht heeft genomen en jaarlijks zorgt voor een aanzienlijke extra bijdrage.

Wat gebeurt daarmee?
Wij koppelen de opbrengst van de wimpelverkoop de laatste jaren direct aan de vervanging van bepaalde voorzieningen, zodat de watersport heel praktisch kan zien wat er met het door haar opgebrachte geld wordt gedaan. Op de betreffende locaties plaatsen wij een bord waarop staat vermeld dat die objecten zijn vervangen met de bijdrage uit de watersport. In 2016 bijvoorbeeld, heeft de actie netto € 172.500 opgebracht, goed voor ruim 300 meter aan nieuwe steigers en damwanden.

Vele verkoopkanalen
Van oudsher verkopen veel watersportverenigingen de wimpel aan hun leden. Ook verloopt de verkoop via watersportwinkels, VVV’s, jachthavens en bootverhuurders. Daarnaast zijn onze vrijwilligers op en om het water actief met de wimpelverkoop. De verkoop via onze website stijgt de laatste jaren sterk.

Zelf bestellen?
Wilt u de wimpel bestellen, ga naar het formulier ‘wimpel bestellen’.

Nieuws

De populairste Marrekrite ligplaatsen

16/07/2020

Zoekt u het liefst de drukte op? Of heeft u liever een rustige ligplaats? Wij hebben een TOP 12 gemaakt van de meest drukbezochte Marrekrite ligplaatsen. Deze plekken hebben we geïnventariseerd aan de hand van de luchtfoto’s, die wij jaarlijks een aantal malen laten maken. Zo kunt u rekening houden met de drukte als u een ligplaats kiest. De ligplaatsen staan op volgorde van ligplaatsnummer. Het is dus niet zo dat nummer 1 ook de alledrukste ligplaats is. Dit is de TOP 12:  

Marrekrite
Fietsen

Nieuwe TOP in Harkema

Woensdag 15 juli is bij Openluchtmuseum De Spitkeet in Harkema de zesde Friese TOP geplaatst. Een TOP, een toeristisch overstappunt, is hét startpunt om de omgeving te ontdekken en beleven. De TOP Harkema ligt midden in de prachtige Noardlike Fryske Wâlden. Op de TOP-zuil vind u informatie over de omgeving en diverse routetips. Er is genoeg parkeerruimte en u kunt natuurlijk een bezoekje brengen aan het naastgelegen Openluchtmuseum De Spitkeet. De Spitkeet is tevens Rustpunt, zodat u hier ook terecht kunt voor koffie of thee of een sanitaire stop. Wij ontwikkelen namens en met de gemeenten de Friese TOP’s. Er wordt tevens nauw samengewerkt met de regionale marketingorganisaties en Merk Fryslân voor de ontwikkeling, maar ook vermarkting van het TOP-netwerk. Er zijn inmiddels zes Friese TOP’s: Bakkeveen, Beetsterzwaag-Olterterp, Delfstrahuizen-Echtenerbrug, Earnewâld, Harkema en Kollum. De komende jaren wil Marrekrite verspreid over de hele provincie een flink aantal TOP’s ontwikkelen. Voor meer…

  • koop de wimpel en krijg
  • 50% kortingop ons boekje
  • ‘Zwerven in Fryslân’