Wimpel geschiedenis

Voortbouwend op een initiatief van de heer en mevrouw Liezenga, bestuursleden van de LWS, werd rond 1987 de werkgroep ‘Vrienden van De Marrekrite’ opgericht. In dit samenwerkingsverband van diverse watersportverenigingen is de wimpelactie opgezet en uitgebouwd.

Watersporters laten door het kopen van de wimpel (elk jaar herkenbaar aan een andere kleur) zien dat zij Marrekrite steunen en dankbaar zijn voor het werk dat wij doen.

Het kopen van de Marrekrite-wimpel is geheel vrijwillig.

Tijd om iets terug te doen
‘De vrienden’ zijn begonnen met de verkoop van wimpels als dank voor het werk dat Marrekrite voor de watersport deed. Ook in eerdere jaren zijn er overigens al acties geweest vanuit de watersport waarmee Marrekrite werd gesteund. Al in 1973 schonken bestuursleden van de Jouster Watersport (JWS) aan gedeputeerde Renkema de opbrengst (1500 gulden) van een stickeractie. De Friese watersportverenigingen hebben vanouds een sterke verbintenis met Marrekrite. Hier zijn we dankbaar voor en trots op.

Een begrip
Inmiddels is de Marrekrite-wimpel een begrip geworden. De wimpel is zelfs bekender dan Marrekrite zelf. Vele watersporters willen zonder wimpel het water niet eens op.

Wie vaart, doet mee
Veel mensen hebben vanouds het gevoel dat het seizoen weer een beetje begonnen is als ze de nieuwe wimpel hebben. Over de vraag of je een wimpel moet hebben of niet, bestaat ondanks het vrijwillige karakter, en zeker onder Friezen, weinig discussie. ‘Wie vaart, doet mee’, dat is wel een beetje de sfeer. Voor dit enorme draagvlak zijn we heel dankbaar.

Enorme vlucht
Als er al discussie is over de wimpel, dan gaat het over de kleur. Daar heeft bijna iedereen elk jaar weer iets over te zeggen. Dat hoort bij de traditie. Als Marrekrite zijn we heel trots op ‘onze wimpel’, het mooie initiatief van onze ‘vrienden’, dat een enorme vlucht heeft genomen en jaarlijks zorgt voor een aanzienlijke extra bijdrage.

Vignet
In 2023 is naast de wimpel het vignet (dubbelzijdige sticker) gekomen. Het vignet is er speciaal voor kleine, open boten, zonder mastje. Het vignet is aan beide zijden voorzien van een plak laag en kan zowel op de binnen- of buitenkant van de boot (kano, SUP o.i.d.) geplakt worden als op een raam.

Wat gebeurt daarmee?
Wij koppelen de opbrengst van de verkoop van wimpels en vignetten de laatste jaren direct aan de vervanging van bepaalde voorzieningen, zodat de watersport heel praktisch kan zien wat er met het door haar opgebrachte geld wordt gedaan. Op de betreffende locaties plaatsen wij een bord waarop staat vermeld dat die objecten zijn vervangen met de bijdrage uit de watersport. In 2024 bijvoorbeeld, heeft de actie netto € 254.000 opgebracht.

Vele verkoopkanalen
Van oudsher verkopen veel watersportverenigingen de wimpel aan hun leden. Ook verloopt de verkoop via diverse verkooppunten (o.a. watersportwinkels, VVV’s, jachthavens en bootverhuurders). Daarnaast zijn onze vrijwilligers op en om het water actief met de wimpelverkoop.

Zelf bestellen?
U kunt de wimpel en/of het vignet natuurlijk ook via onze webshop kopen. U betaalt veilig met iDEAL | Wero (via Mollie). U betaalt verzendkosten bovenop de wimpelprijs.

Wimpel of vignet bestellen

Nieuws

Afscheid bestuurslid Rob Jonkman

23/06/2026

Vorige week stapten Lourens Touwen (directeur) en Corrie de Groot (sr. beleidsadviseur) samen met Rob Jonkman, scheidend wethouder van de gemeente Opsterland, aan boord van onze MK2. Een tochtje om de wethouder in het zonnetje te zetten, want na 14 jaar neemt hij afscheid als bestuurslid van Recreatieschap Marrekrite. 12 jaar daarvan zat Rob Jonkman in ons dagelijks bestuur. En sinds 2018 was hij vicevoorzitter. Een lange en waardevolle rit, die rust en continuïteit bracht. Maar zijn waarde zat niet alleen in die lange duur. Vooral de manier waarop hij in de wedstrijd zat maakte het verschil: open, eerlijk, realistisch, en altijd met gevoel voor de menselijke kant van de zaak. Rob, heel veel dank namens het hele Marrekrite-team voor al die goede jaren.

Marrekrite
Varen

Ons machinepark is uitgebreid!

09/06/2026

Sinds kort zijn wij de trotse eigenaar van een compacte Iseki trekker met frontlader, een klepelmaaier, grondfrees én houtversnipperaar. Met deze uitbreiding kunnen we meer werkzaamheden zelfstandig uitvoeren en zijn we minder afhankelijk van derden. Met de nieuwe machines kunnen we voortaan: Ruiger terrein maaien Snoeiwerk en houtversnippering op locatie uitvoeren Zelfstandig paden herstellen en onderhouden Exoten effectiever bestrijden en beheren Doordat we zelf meer kunnen uitvoeren biedt dit niet alleen meer flexibiliteit in de planning maar ook in de uitvoering. Daarnaast levert het ook structurele besparing op. Zo werken we efficiënter én hergebruiken we materialen zoals snoeiafval zoveel mogelijk lokaal. Stap voor stap werken we verder aan duurzaam en toekomstbestendig beheer van onze recreatieve voorzieningen en terreinen in Fryslân. Dank aan DEM b.v. voor het leveren van de machines.